Terug naar toen : Pronkstuk van Eindhoven
Weliswaar niet verkozen tot het Pronkstuk van Nederland, maar wel finalist in de categorie ontwerp is de DAF 600. Hoe mooi en terecht zou het zijn geweest als dit exempel van Eindhovens Design dat zestig jaar geleden, in februari 1958, voor het eerst aan het publiek werd gepresenteerd op de AutoRAI in Amsterdam tot Pronkstuk van Nederland was verkozen?
De Nachtwacht van Rembrandt kennen de meeste mensen van oma’s koektrommel. Ook de geborduurde versie kan nog in een enkele huiskamer worden aangetroffen. En in de puzzeldoos; Rembrandts’ bekendste penseelstreken in 1500 stukjes. De Nachtwacht heeft Nederland en Amsterdam ontegenzeglijk op de kaart gezet. Zie de lange rijen voor het Rijksmuseum.
Maar dan de DAF 600. Hoe belangrijk is dit voertuig, ontsproten uit het brein van Huub van Doorne en ingenieur Joan van der Brugghen, geweest voor de emancipatie van de gewone man en vrouw? In de jaren zestig werd het voor het eerst voor een grote groep mensen mogelijk; een eigen, want betaalbare, auto voor de deur! De DAF bracht vrijheid en onafhankelijkheid. De actieradius werd nu niet langer gedicteerd door de fiets of de dienstregeling van bus of trein. Vrouwen, met name verpleegsters in de nachtdienst, durfden nu ’s nachts alleen op pad. En vakantiereizen naar het buitenland waren niet meer enkel weggelegd voor avonturiers met een stevig gevulde portemonnee. Dankzij de DAF kwamen de Alpen en de Italiaanse meren onder handbereik van de familie Doorsnee. De volautomaat diende ook bij de Eindhovense Gemeentepolitie. Maximum snelheid 90 kilometer per uur, voor- én achteruit. Als je daar als boef niet van onder de indruk raakte…